Kontrola stanu technicznego ciężarówki w trasie

By tirczesciinfopl

Awaria samochodu ciężarowego zazwyczaj ma miejsce w najmniej odpowiednim momencie. Usterka uniemożliwiająca dalszą jazdę gdzieś w trasie, daleko od bazy, to nic przyjemnego. Aby ograniczyć prawdopodobieństwo tego typu przykrych sytuacji, warto więc kontrolować stan techniczny pojazdu w trasie. Szybkie wychwycenie niepokojących objawów może oszczędzić znacznie poważniejszych kłopotów. Co należy sprawdzać?

Ciśnienie w oponach

Opony to jedyny element samochodu mający styczność z podłożem, dlatego warto kontrolować ich stan. Zbyt mocno albo za mało napompowane mogą wpływać nie tylko na komfort prowadzenia pojazdu, ale też powodować szybsze zużywanie się ogumienia. Wymiana koła w kilkudziesięciotonowym tirze z pewnością nie należy do przyjemności, dlatego lepiej jest regularnie sprawdzać ciśnienie w oponach nie tylko przed wyruszeniem w daleką trasę, ale też podczas postojów. Na wszelki wypadek kierowca powinien mieć ze sobą przekładniowy klucz do kół oraz podnośnik hydrauliczny o odpowiednim udźwigu – dzięki temu w trasie poradzi sobie bez większych trudności z wymianą uszkodzonego koła.

Płyny eksploatacyjne

Podobnie jak w przypadku opon, stan płynów eksploatacyjnych warto kontrolować nie tylko przed wyruszeniem w drogę, ale też na postojach. Jednym z najważniejszych jest olej silnikowy – jeśli jego poziom będzie za niski lub zbyt wysoki, może to świadczyć o zbliżającej się usterce. Podczas sprawdzania stanu oleju silnikowego należy nie tylko zweryfikować jego ilość, ale też zbadać zapach i kolor – domieszka innych substancji zwiastuje często poważniejsze problemy, dlatego takich sytuacji nie można lekceważyć.

Wygląd silnika

Sprawdzając stan oleju silnikowego warto przy okazji obejrzeć sam motor. Wiele osób uważa to za czynność zbyteczną, ale dbanie o czystość powierzchni silnika pozwala znacznie łatwiej ocenić, czy w trasie nie pojawiły się niepokojące wycieki i plamy mogące świadczyć o awarii. Pamiętajmy, że im wcześniej wykryta usterka, tym łatwiejsza jest ona w naprawie, a sam przestój związany z wymianą części – krótszy.